×

Penana
search
Loginarrow_drop_down
Registerarrow_drop_down
Please use Chrome or Firefox for better user experience!
  • Writer
    OtaiChowKit
    OtaiChowKit
    Penulis yang berkawan dengan nyamuk dan agas di dalam semak di tepi paya di hujung ceruk desa. Mencatat liku kehidupan yang diselusuri atau dari observasi bebola mata sendiri. Tidak mampu berimaginasi tinggi, mencipta puisi atau drama bersiri, apatah lagi berhalusinasi. Dalam catatan mungkin ada yang tidak digemari, tetapi itulah realiti. Semoga kita dapat berlapang dada, bersetuju untuk tidak bersetuju tanpa perlu menggadai prinsip dan harga diri.
    See more
LENDIR HANYIR HAMIS KEHIDUPAN
G
479
30
11
18.9K
0

swap_vert

Ini adalah catatan pengakuan dan perjalanan kehidupan aku; seorang lelaki tua setengah abad di hujung kampung. Catatan dari zaman lastik burung sehingga ke hari ini, saat burung sendiri pula yang menggeletik :)

Aku hanya manusia biasa yang ada sisi putih, kelabu dan gelapnya. Yang putih jadikanlah panduan, yang kelabu jadikan teladan dan yang gelap jadikanlah ia sebagai sempadan.

Aku hanya penulis kecilan yang berkawan dengan nyamuk dan agas di dalam semak di tepi paya di hujung ceruk desa. Mencatat liku kehidupan yang diselusuri atau dari observasi bebola mata dan denyut nadi sendiri. Aku tidak mampu berimaginasi tinggi, mencipta puisi atau drama bersiri, apatah lagi berhalusinasi sesuatu yang tidak pasti.

Kalau ada pengalaman hidup aku yang membuatkan korang mengeras, mengembang atau mengemut, basah lencun, itu memang ‘design’ semulajadi otak korang yang kuning! Aku hijau! Jadi, jangan salahkan aku pulak! :)

Dalam catatan ini aku pasti ada yang tidak digemari, tetapi itulah realiti. Itu hidup aku, bukan hidup korang. Berlapang dadalah. Bersetuju untuk tidak bersetuju tanpa perlu berbalah, membuang masa dan menaikkan tekanan darah sia-sia.

‘Sharing is caring’. Cuma janganlah ‘sharing’ lelebih sampai kering pulak ya :)

swap_vert

X